Veelgestelde vragen aan Johan van Leeuwen van Tekspresso Schrijfwerk

Hoe duur ben je?

De uurprijs van Tekspresso Schrijfwerk is 65 euro (exclusief btw). Belangrijker dan het uurtarief is, dat ik door mijn ervaring als journalist (oftewel: keiharde deadlines) en bij een communicatiebureau (oftewel: veel grote klanten die allemaal aandacht willen) gewend ben om een hoog tempo te hanteren, wat voor de prijs onderaan de streep wel zo fijn is.

 

Je werkt dus met een uurtarief. Waarom niet met een prijs per woord?

Omdat het aantal woorden niets zegt over de tijd dat iets kost. Een tekstschrijver die per woord betaald wordt, is als een schilder die al zijn werk per vierkante meter laat betalen. Een muur of een plint schilderen is niet hetzelfde. Zo kost ook het schrijven van een reclametekst van 50 woorden misschien wel meer tijd dan het perfectioneren van een bestaande brochuretekst van 1000 woorden.

Om toch een indicatie van de kosten te geven: het schrijven van een blog of een persbericht van ongeveer 500 woorden aan de hand van een interview kost mij gemiddeld ongeveer drie uur tijd. De totale prijs wordt in dat geval 195 euro (exclusief btw). Daar komen geen extra kosten bij.

 

Bepaal je het aantal uren en dus de prijs vooraf?

Normaal gesproken wel. Als ik een opdracht aanneem maak ik een schatting van de tijd die ik eraan ga besteden en aan de hand daarvan spreken we een prijs af. De prijs zal dan niet hoger uitkomen dan is afgesproken in de offerte, tenzij u grote aanvullende wensen heeft, maar in dat geval zal ik dat duidelijk aangeven. In sommige gevallen is de omvang van een project vooraf onmogelijk in te schatten, of heeft een klant zelf een voorkeur voor het achteraf bepalen van de prijs. Dan houd ik mijn uren bij. Soms kiezen we voor een middenweg. Hoe dan ook wordt dit altijd duidelijk vooraf overlegd.

 

Je bent van oorsprong journalist. Dat zijn toch allemaal kritische types? Kun je wel wervende commerciële teksten schrijven en met klanten samenwerken?

Dat heb ik de afgelopen jaren bewezen. Ik heb sinds 2008, in dienst bij MYbusinessmedia, Magenta Publishing en Wisse Kommunikatie vaak in opdracht van bedrijven geschreven. Van Puma tot Microsoft en van KPN tot Humberto. Maar veel vaker nog voor kleinere bedrijven en ondernemers die u niet zult kennen. Het schrijven van wervende teksten en het meedenken over communicatie vind ik minstens zo leuk als de harde journalistiek.

 

Waarom zou ik een tekstschrijver moeten inhuren? Iedereen kan toch schrijven?

Dat klopt. En iedereen kan tegen een voetbal aanschieten en toch spelen we niet allemaal in de eredivisie. Iedereen kan schrijven, maar goed schrijven is niet eenvoudig. En met ‘goed schrijven’ bedoel ik niet alleen ‘correct schrijven’. Met goede zakelijke teksten haal je omzetwinst op korte en lange termijn. Op korte termijn omdat je met goede teksten goed gevonden wordt en potentiele klanten verandert in échte klanten. Op lange termijn omdat je er professionaliteit mee uitstraalt. Een tekstschrijver verdient zich vaak heel snel terug. Lees ook mijn blog eens over waarom de meeste ondernemers hun schrijfwerk beter uit kunnen besteden.

 

Er zijn veel tekstschrijvers en copywriters. Waarin onderscheid jij je?

Er zijn inderdaad veel tekstschrijvers en vooral ook veel soorten tekstschrijvers.

- Mooischrijvers die prachtige volzinnen uitspuwen. 

- Broodschrijvers die tien opdrachten per dag kunnen afronden. 

- Taalliefhebbers die het woord polysyndeton goed kunnen schrijven en ook weten wat het betekent.

- Tekstschrijvers met een marketingachtergrond die alles over het conversiepercentage weten. 

- Schrijvende SEO-specialisten die zeggen uw website bovenaan in Google te kunnen brengen. 

- Branchespecialisten die een bepaalde sector van binnen en buiten kennen.

 

In een ideale wereld en met een groot budget zou u een heel team van mensen op een tekst moeten zetten. In een realistische wereld heeft u het meest aan een allrounder. Iemand die op alle punten minstens een acht scoort. Iemand die mooi en correct schrijft, snel werkt en schakelt, verstand heeft van SEO en conversie en die zich verdiept in uw branche voordat hij aan opdracht begint. In die combinatie onderscheid ik me.

 

Hoe ga je te werk bij een zakelijke opdracht?

Ik probeer altijd een persoonlijk kennismakingsgesprek in te plannen. Hoe meer informatie ik krijg en hoe meer sfeer ik op kan snuiven, hoe beter. Wat er daarna gebeurt hangt van het soort teksten af. Maar er komt altijd een eerste opzet van de tekst waar u op mag schieten. En dat kan opnieuw bij de tweede versie. Net zolang tot u tevreden bent. Ik zal gevraagd en ongevraagd advies geven, maar uiteraard hakt u de knopen door.

 

Drink je alleen espresso?

Ik drink het graag, maar dat is niet de reden achter de naam. De naam is gekozen omdat een espresso qua eigenschappen lijkt op hoe ik vind dat een tekst eruit moet zien. Krachtig, puur, warm en zonder onnodige toeters en bellen. Maar ik wil met iedereen een koffieafspraak maken, ook als uw koffieautomaat geen espresso zet.

Teksten als een espresso
Puur en krachtig 
Voor bedrijven en redacties

+31 610 55 19 20   
info@tekspresso.nl


Foto's op deze website:
Frans Swaans (achtergrondfoto)
Danny van Emmerik van Door Danny Fotografie (foto Johan van Leeuwen)